MANUSCRIT. - Ordo ad catecuminum - Ordo ad…

Lot 39
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MANUSCRIT. - Ordo ad catecuminum - Ordo ad…

MANUSCRIT. - Ordo ad catecuminum - Ordo ad baptizandum infantem - Ordo ad ungendum infirmum - Oratio ad visitandum infirmum. Manuscrit latin, XIVe/XVe s., d'origine méridionale. Parchemin. 24 ff. 210 x 168 mm. Réglure à l'encre rouge: 17 longues lignes (justification:
162 x 108 mm); f. 24r°: 3 lignes écrites + 24 lignes ajoutés; f. 24v°: 27 longues lignes. Reliure restaurée.
Composition. Garde papier, 3 quaternions, garde papier.
L'écriture est, comme bien souvent dans les manuscrits liturgiques, de grande taille, ronde, peu abrégée et bien lisible. Elle contient ici quelques maladresses surprenantes, mais aussi des singularités qui la rendent intéressante, comme le «c» cédillés (exorçiço), qui semble indiquer une origine méridionale, élément de localisation de la provenance précieux pour ces grosses écritures liturgiques, bien souvent difficiles à localiser et à dater.
Décor. Rubriques. Initiales alternativement rouges et bleues, légèrement filigranées dans l'autre couleur. Les filigranes sont légers, d'une belle simplicité, classiques pour les manuscrits français du milieu du XIVe siècle produits hors des grands centres de production de manuscrits. Une belle initiale (S) rouge et bleue, amplement filigranée dans la marge intérieure, et ornée de traits et rouges en ses centres (f. 1).
Titre (au verso de la garde sup., XVIIe-XVIIIe s.): Formules et prières pour cathéchiser les hérétiques.
Nota. Le titre ancien - Formules et prières pour cathéchiser les hérétiques - est fautif: son auteur semble n'avoir retenu que les formules d'exorcisme, alors que celles-ci abondent dans les ordines ici retenus par le compilateur de ce recueil (exorcisme du sel, de l'eau, des cendres).
Le texte.
Nota. Dans les ordines qui suivent, le nom du postulant au baptême est remplacé par la lettre.T. Les oraisons, bénédictions, formules sont aménagées, par suscriptions, pour être mises au féminin lorsque l'intéressée est de sexe féminin. f. 1: Incipit ordo ad catecuminum. Cum venerit infans ante januam ecclesie interroget presbiter... et dicat masculus est vel femina et quod nomen debet habere. Si qui catecuminus est secedat - (f. 2v°) Exorcismus. Exorçiço de omnis spiritus immunde in nomine patris † omnipotentis et in nomine ihesu christi † sic quis domini et judicis nostri ut discedas - (f. 3) Oratio. Deus qui perdita reperas - Alia oratio. Domine deus celi et terre maris (f. 4) Benedictio salis. Exorçiço te creatura salis in nomine Dei - (f. 8v°) Hic venitur inter cancellos cum ipso puero et dicat presbiter: Ora electe flete - (f. 9) Ad abrenuntium oremus. Nec te lateat sathanas inminere tibi penas - (f. 10) De vide fiant letanie super aquam. f. 11v°: Sequitur ordo ad baptismum. Oremus. Exaudi nos omnipotens deus et in huius aquam substantiam, tuam inmisce virtutem - Exorcismus. Exorçiço te creatura aquae in nomine dei - R. (f. 12v°) Credo. Interroga nomen infantis: Famule dei.T. vis baptiçari. R. Volo. Et ego te baptiço, in nomine pa † tris et fi † lii et spiritus † sancti. Amen. Sub trina mersione. Deinde fac signum crucis de crismate in vertice eius cum police et dic. Oremus. Deus et pater domini nostri ihesu christi qui te regeneravit ex aqua - Post accipiat presbiter linteum et ponat super capud eius - f. 13: Incipit ordo ad ungendum infirmum. Oratio. Adesto domine quesumus humilitatis nostre obsequiis eisque benignus cooperator - Ad capud - Ad occulos - Ad aures - Ad nares -Ad labia - Ad pectus - Ad scapulas - Ad manus - Ad pedes - Oremus. Benedictio dei patris cum angelis suis sit super te. R. Amen - (f. 16). Oratio. Domine ihesu christe qui es salvatio et redemptio nostra, qui es vera salus et medicina - Libera nos semper in omni malo.
f. 17: Incipit ordo quando anima egreditur a corpore. Primo fiant letanie. - (f. 19v°) Alia oratio. Misericordiam tuam domine sancte pater omnipotens eterne deus pietatis affectu rogare pro aliis cogimur - (f. 20) Proficiscere anima sancta de hoc seculo - (f. 21v°) Tibi domine creatori et factori omnium rerum animam famuli tui quam de hoc seculo migrare jussisti.
f. 22: Absolutio que fit a presbiteris secrete. In ea potestate vel auctoritate fidentes quam dominus noster ihesus christus beato petro apostolo suo tribuit dicens -.
f. 22v°: Benedictio cineris et cilitii. Deus qui non mortem sed penitentiam desideras peccatorum - (f. 23) Exorcismus. Exorçiço te cinis in nomine dei patris omni † potentis - Benedictio cilicci. Benedic domine hoc cilitium quod famulus tuus pro humilitatis - (f. 23v°) Tunc aspergatur cuius super cilitium et ponatur super infirmum vel defunctum. Induat te dominus vestimento salutis a qui nobis ut humilitatis ostenderet -.
[Nota. Tout cela a été édité au complet dans Joannis LAUNII Opera Omnia, t. III, pars primi (Cologne, 1631), p. 619].
f. 24 (d'une autre main, XVe/XVIe s.): Initium sancti evangelii secundum Iohannem. In principio erat verbum (Jo, 1->).
f. 24v° (de deux autres mains, XVIIe s.): Oratio visitationis [Oratio ad visitandum infirmum]. R. Dominum patriarche. Antiphone. Ecce sacerdos magnus. Vs. Amavit. R. Stollam. Vs. Salvum. R. Deus meus. Vs. Esto ei. R. A facie. Vs. Domine exaudi. R. Et clamor. Oremus. Omnipotens sempiterne Deus, qui facis mirabillia magna solus - Confiteor Deo omnipotenti beate Marie semper virgini.
Ce manuscrit est un recueil d'ordines. L'ordo décrit la manière dont on doit procéder à l'occasion de tel ou tel office; il s'attache davantage à décrire les rites qu'à en donner les textes, souvent très abrégés (répons, antiennes, versets). Dans ce manuscrit, son organisation ne doit rien au hasard, car il regroupe des ordines complémentaires: catéchumène et baptême des enfants; onction aux infirmes et extrême-onction - bénédiction des cendres et cilices qui, enfin, nous renvoient à la pénitence. Ce type de petits recueils d'ordines est encore dénommé libellus.
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